Lupta pentru o bază sportivă

Foto: Sport Revolution

Carol Şanta este directorul Clubului Sportiv Municipal şi omul care a reuşit cel puţin pentru moment să salveze baza sportivă de care aparţine şi Sala Sporturilor “Kati Szabo “. De asemenea, se judecă şi în prezent cu Consiliul Local care a încercat să pună mâna pe aceste terenuri în cel mai evident şi nesimţit mod, trecând în cartea funciară, ca teren de construcţii, patru hectare care aparţin bazei sportive. Despre acestea, dar şi despre reabilitarea Sălii Sporturilor şi starea CSM Sfântu Gheorghe am vorbit cu domnul Şanta în interviul pe care îl puteţi citi în continuare.

N.S.: De cine aparţine CSM Sfântu Gheorghe în acest moment?

C.Ş.: Este al ministerului. Au fost multe vânzoleli. Am zece ani, nu neapărat de răfuieli, dar zece ani de când încerc să ţin lucrurile în loc, pentru că ar fi păcat să dispară o bază sportivă ca asta, care are multe atuuri faţă de altele şi e păcat că nu se gândeşte global în ceea ce priveşte această bază. Dar uşor, uşor, cred că am reuşit să conving multă lume de importanţa bazei sportive de aici.

N.S.: Dacă ar trece clubul şi, automat, baza sportivă în administraţia autorităţilor locale credeţi că acestea din urmă se vor descurca?

C.Ş.: Nu, cu siguranţă nu. Noi avem un sistem care s-a creat în timp şi la noi vine foarte multă lume la pregătire, mai ales că încercăm să le oferim cam tot ce au nevoie pentru aceasta. Am plecat de la premisa că, antrenor fiind, când merg într-un cantonament îmi doresc nişte lucruri şi din moment ce eu mi le-am dorit, ar trebui să încerc să fac ca şi cel care vine aici să găsească ce îşi doreşte. Sigur, e greu, dar am făcut paşi importanţi în direcţia asta.

Foto: Sport Revolution

C.Ş.: Ca suprafaţă de joc nu sunt multe ca asta… Sunt câteva care sunt agreate de Federaşia Internaţională de Baschet, printre care şi aceasta, o suprafaţă care mie mi se pare remarcabilă, este importată din Statele Unite.

N.S.: Cât a costat întregul proces de renovare?

C.Ş.: Tot ce am făcut aici e în jur de 200.000 de euro. Mă rog, pardoseala care a fost o sută şi ceva de mii de euro, dar am remarcat că astăzi nu mai merită să faci decât lucruri de ultimă oră.

N.S.: De unde au venit aceşti bani?

C.Ş.: De la ANST (n.a.: Agenţia Naţională pentru Sport şi Tineret).

N.S.: Am citit în presa locală că renovarea sălii ar fi costat 500.000 de euro…

C.Ş.: Ah, nu, nu, nu… Ştiţi cum e, la o conferinţă de presă fiecare înţelege ce vrea. Noi am investit în total peste 200.000 de euro şi ar mai trebui încă atât şi ar fi ok.

N.S.: Ce firmă s-a ocupat de efectuarea lucrărilor?

C.Ş.: Pardoseala a pus-o Vest Sport, iar restul lucrărilor au fost făcute de diverse firme. Panourile, de exemplu, sunt montate de o firmă din Satu Mare. Am avut ceva probleme cu panourile pentru că cele vechi cântăreau o tonă şi jumătate şi am vrut neapărat unele suspendate. Am avut tot felul de poveşti cum că nu ar rezista sala şi şeful de catedră de la construcţii din Cluj a făcut o expertiză a sălii, dar până la urmă, cu muncă foarte multă, am reuşit să o scoatem la capăt. Nu aveam altă soluţie pentru că la alte competiţiinu puteam asigura spaţiul de siguranţă din cauza panourilor vechi pe care le mutam dintr-un colţ intr-altul.

N.S.: Echipa de baschet feminin aparţine de CSM?

C.Ş.: Nu, este o structură privată finanţată în mare parte de Consiliul Local.

N.S.: Dar secţiile CSM-ului vor avea acces în sală pentru a se antrena, pentru că ştiu că mai multe ramuri precum luptele sau judoul nu aveau unde să se antreneze?

C.Ş.: Da, cum să nu? Într-adevăr, asta e o problemă,  dar acum încercăm să dezvoltăm un sistem de acoperire al unuia dintre terenuri şi în momentul acela am avea încă o sală mai mică unde s-ar putea antrena celelalte secţii.

N.S.: Doriţi să faceţi asta tot cu bani proveniţi de la Stat?

C.Ş.: Da. Bine, avem nişte prevederi bugetare, dar dorim să facem un sistem de acoperire pe un cadru metalic şi având centrală proprie aici, putem rezolva foarte uşor şi încălzirea şi, practic, mai avem o sală fără să cheltuim prea mulţi bani.

N.S.: La un moment dat se vorbea de anumite interese imobiliare legate de această bază sportivă şi din această cauză s-ar dori de fapt şi trecerea acesteia în subordinea Consiliului Local…

C.Ş.: Noi am avut nişte răfuieli şi acum chiar suntem în continuare în justiţie pe problema bazei sportive deşi noi am prezentat toate documentele necesare şi am intabulat baza sportivă conform actelor legale. În schimb Consiliul Local a făcut o intabulare nelegală a bazei şi de acolo au apărut nişte neclarităţi. În momentul în care ei au intabulat această bază, terenurile de antrenament apăreau ca terenuri de construcţii. Eu nu am făcut altceva decât să prezint comparativ cartea funciară din 1973 când s-a înfiinţat clubul şi evolutiv toate adnotările din cartea funciară. În 2002 s-a întâmplat treba asta, dintr-odată au dispărut terenurile de sport, nu mai figurau aceste patru hectare ca teren de sport, ci teren de construcţii care îţi permite să faci ce vrei cu el. Însă când el este teren de sport, cade sub incidenţa legii sportului şi nu poţi să-i schimbi destinaţia decât dacă faci o altă bază sportivă. Realitatea este că în spatele bazei este un cartier rezidenţial care tinde foarte mult să se apropie. Eu practic asta am încercat să stopez, sigur, cu implicaţii destul de neplăcute şi chiar a trebuit să fac un memoriu la Preşedinţie pentru că am fost sfătuit că doar la nivelul acela mai pot să opresc lucrurile. Sigur, m-au ajutat doamna Bitang, domnul Bellu, mai multă lume. Dar acum Guvernul a convenit că bazele acestea rămân cluburilor subordonate Autorităţii pentru Sport.

N.S.: Şi Consiliul Local s-a obişnuit cu ideea aceasta sau încă mai încearcă prin diverse metode să pună mâna pe bază?

C.Ş.: Încă mai mocneşte chestia asta, însă politic s-au făcut nişte înţelegeri la nivel suficient de mare în care li s-a pus în vedere că baza trebuie lăsată aşa cum este ea. Dar cu foarte mult efort se face chestia asta şi în momentul în care lucrurile se discută la un nivel politic foarte înalt în care nu contează practic obiectul disputei şi la coaliţia asta UDMR – PD-L, eu iau aia, tu iei aia, foarte greu am convins oamenii politici să scoată Clubul Sportiv din cercul acesta de negocieri. Se pare că pentru moment am reuşit şi tocmai de asta m-am bucurat şi am insistat să facem nişte investiţii care să-i dea o altă valenţă, o importanţă naţională.

N.S.: Am văzut că se pune foarte mare accent pe echipa de baschet, acum sunt investiţii mari şi la futsal, dar s-a desfiinţat echipa de fotbal de exemplu.

C.Ş.: Ei au preferat să dea foarte mulţi bani la baschet şi în toată treaba asta a fost şi un mare scop electoral pentru că echipa de baschet a luat fiinţă exact înainte de alegerile locale şi domnul primar şi-a pus drept stindard echipa de baschet. Din punctul meu de vedere suma care se acordă baschetului este nefiresc de mare. Referitor la fotbal, problema este că avem un singur teren. Pe ăsta vreau să-l îmbunătăţim, apoi să facem terenul de antrenament cel puţin la nivelul celui principal. A treia chestie este că terenul sintetic amplasat în spate în condiţii cel puţin dubioase s-ar desfiinţa şi s-ar mai face încă un teren, automat orientarea spre fotbal ar fi alta. Eu am în cap demult lucrul acesta, dar acum, terenul e în paragină, a căzut de nu ştiu câte ori poarta pe copii…

N.S.: În ce sens e amplasat în „condiţii dubioase” terenul sintetic?

C.Ş.: În sensul că în momentul în care şi astăzi această bază sportivă care aparţine statului român, figurând faptic în inventarul Ministerului de Finanţe, este obiectul unui litigiu, nu vii şi concesionezi pe 50 de ani un teren care nu este al tău pe care îl dai unei fundaţii care îl dă mai departe nu ştiu cui care plăteşte o chirie lunară de 100 de lei şi el încasează 2000 de lei pe zi. Dar problema este că au stricat un teren de dimensiuni normale care avea drenaj şi tot ce trebuie. Degeaba vrem noi să facem fotbal dacă nu avem toate condiţiile care să susţină desfăşurarea activităţilor sportive.

Acest interviu a fost publicat şi în numărul 10 al revistei Sport Revolution.

Leave a Reply

